Ramadhan Kareem!


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Today, August 22, 2009, is the beginning of Ramadhan month for muslims.
Inang wish all muslims a meaningful Ramadhan. May this be a Month of Inspiration filled with Iman and Taqwa. May Allah bestow Noor and Barakah in your life and may Allah always keep you on the straight path. May the Almighty shower His choices blessings on your entire family during this month as well as the rest of your life. Ameen

1 comment:

  1. Amalan Bulan Ramadhan Mendekatkan Diri Kepada Allah

    Firman Allah yang bermaksud :


    Maksudnya : “Sesungguhnya orang-orang lelaki Yang Islam serta orang-orang perempuan Yang Islam, dan orang-orang lelaki Yang beriman serta orang-orang perempuan Yang beriman, dan orang-orang lelaki Yang taat serta orang-orang perempuan Yang taat, dan orang-orang lelaki Yang benar serta orang-orang perempuan Yang benar, dan orang-orang lelaki Yang sabar serta orang-orang perempuan Yang sabar, dan orang-orang lelaki Yang merendah diri (kepada Allah) serta orang-orang perempuan Yang merendah diri (kepada Allah), dan orang-orang lelaki Yang bersedekah serta orang-orang perempuan Yang bersedekah, dan orang-orang lelaki Yang berpuasa serta orang-orang perempuan Yang berpuasa, dan orang-orang lelaki Yang memelihara kehormatannya serta orang-orang perempuan Yang memelihara kehormatannya, dan orang-orang lelaki Yang menyebut nama Allah banyak-banyak serta orang-orang perempuan Yang menyebut nama Allah banyak-banyak, Allah telah menyediakan bagi mereka semuanya keampunan dan pahala Yang besar”.

    (al-Ahzab : 35)


    PUASA ADALAH PERISAI


    Rasulullah SAW menyuruh orang yang mempunyai hawa nafsu yang kuat dan belum mampu menikah, supaya ia berpuasa. Puasa berupaya menahan hawa nafsu hingga dapat dikontrol, menenangkan seluruh anggota badan, serta seluruh kekuatan yang tidak baik.


    PUASA BOLEH MEMASUKKAN HAMBA KE SURGA


    Wahai hamba yang taat mudah-mudahan Allah SWT memberimu taufik kepadamu untuk mentaati-Nya, menguatkanmu dengan ruh dari-Nya engkau telah tahu bahwa puasa menjauhkan orang yang mengamal perkara-perkara dari neraka.


    PAHALA ORANG PUASA TIDAK TERBATAS


    Orang puasa mempunyai dua kegembiraan, bau mulut orang yang puasa lebih wangi dari baunya misk. Setiap amalan kebaikan yang dilakukan oleh manusia akan dilipatgandakan dengan sepuluh kebaikan yang berlipat ganda.


    PUASA ADALAH KIFARAH


    Puasa, solat dan sedekah dapat menghapuskan fitnah seorang lelaki dari harta, keluarga dan anaknya.


    PINTU RAYYAN BAGI ORANG YANG PUASA


    Dari Sahl bin Sa'ad RA dari Nabi SAW bersabda:


    "Sesungguhnya dalam surga ada satu pintu yang disebut dengan Rayyan, orang-orang yang puasa akan masuk di hari Kiamat dari pintu tersebut, tidak ada orang lain yang akan memasukinya. "Dimana orang-orang yang berpuasa?"

    ReplyDelete